Optimal Dental i Skåne AB’s integritetspolicy

Patientinformation

När du kontaktar oss registrerar vi personuppgifter om dig. Personuppgifterna behövs för att kunna ge en god, säker och trygg tandvård. Personuppgifterna används också för att följa upp vår verksamhet och för att få en bild av våra patienters tandhälsa. De två lagar som reglerar hanteringen av personuppgifter inom vår verksamhet är Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen.

Hur behandlar vi dina personuppgifter?

Vi är skyldiga att föra en patientjournal avseende varje patient. Patientjournalen kan exempelvis innehålla personuppgifter som bakgrunden till vården, uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder och uppgift om när och vem som har gjort anteckningen i journalen. Dina personuppgifter behövs och behandlas för att kunna ge en god och säker vård, samt för verksamhets- och kvalitetsuppföljning. En del av personuppgifterna måste dessutom rapporteras till nationella hälsodataregister och Försäkringskassan. Vi har rätt att registrera dina personuppgifter i patientjournalen och hälso- och sjukvårdsregister även om du inte gett oss ditt samtycke.

Som patient hos oss har du möjlighet att boka tid via brev, mejl eller telefon. För att tillhandahålla denna tjänst samlar vi in ditt namn, personnummer, adress, mejladress och telefonnummer. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet med dig och för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åligger oss i egenskap av vårdgivare. Kontaktuppgifterna sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.

Hur länge bevarar vi dina personuppgifter?

Det finns klara regler i Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen för hur vi ska bevara eller gallra ut dina personuppgifter. Enligt dessa regelverk ska exempelvis personuppgifter i en journalhandling bevaras minst tio år efter det att den sista personuppgiften fördes in i handlingen. 

Vem får tillgång till dina personuppgifter?

Inom tandvården råder sträng sekretess för uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det till följd av lagar och föreskrifter (t.ex. till Försäkringskassan, 

Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet), eller om vi har fått ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande. 

Detta utesluter inte att vi kan använda leverantörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga avtal och våra instruktioner. Leverantören som får tillgång till dina personuppgifter ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges enligt denna patientinformation.

Vilka rättigheter har du?

Ta del av patientjournalen

Som patient har du rätt att ta del av uppgifter som finns i din patientjournal. Du har även rätt att få en kopia av hela eller delar av patientjournalen. 

Få dina personuppgifter rättade eller raderade

Om du har en avvikande mening i förhållande till det som står i din patientjournal, eller anser att en uppgift där är oriktig, har du rätt att få detta infört i din patientjournal. För att få en uppgift borttagen i din patientjournal måste du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) på www.ivo.se för att få detta prövat.  

Få information om åtkomst till din patientjournal

Alla läsningar av elektroniska patientjournaler registreras, detta kallas loggning. Som patient har du möjlighet att få ett utdrag av loggen, det vill säga en lista över vilka som har tittat på dina personuppgifter.

Spärra uppgifter i din patientjournal 

Innan uppgift görs tillgänglig för annan vårdgivare genom sammanhållen journalföring ska du informeras om vad sammanhållen journalföring innebär. Notera i sammanhanget att för att annan vårdgivare ska få behandla dina uppgifter krävs ditt samtycke. Om du inte vill att dina journaluppgifter ska vara elektroniskt tillgängliga för andra vårdgivare kan du begära att uppgifterna spärras helt eller delvis för elektronisk åtkomst. Du ska då bli upplyst om vad detta kan få för konsekvenser för din vård, till exempel att du själv måste berätta för vårdpersonalen vad de behöver veta för att ge dig en god och säker vård. Du ska också vara medveten om att spärr endast kan sättas i elektronisk journal, inte i journal som endast finns i pappersburen form. 

Invända mot behandling

Du har rätt att göra invändningar mot vissa personuppgiftsbehandlingar som vi utför med stöd av ett allmänt intresse. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot. 

Återkalla ditt samtycke 

Om du har lämnat ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. Se dock ovan under rubriken ”Hur länge bevarar vi dina personuppgifter”.

Klagomål och skadestånd

Du har rätt att när som helst inge ett klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till oss eller till Datainspektionen. Om personuppgifter om dig har behandlats så att de strider mot Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd.

Hur använder du dina rättigheter?  

Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen på www.datainspektionen.se

Vem är personuppgiftsansvarig?

Varje klinik har ett eget organisationsnummer och ansvarar lokalt för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna patientinformation.

Hur kontaktar du oss?

Tandläkare Jon Ivarsson är dataskyddsansvarig och ansvarar för dataskyddsfrågor. Om du har några frågor kring denna patientinformation, behandlingen av dina personuppgifter eller hur kan utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår dataskyddsansvarige på jon.ivarsson@optimaldental.se

Bokningsförfrågan för akut tandvård

Har du tandvärk, skadat eller slagit ut en tand eller andra tandproblem? Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss så fort som möjligt.

Har du akut tandvärk ringer du vår närmaste klinik. Har vi stängt hänvisar vi dig via telefonmeddelande till en jourtandläkare.

Information om Covid-19

Vi prioriterar våra patienters och medarbetares hälsa och följer nationella riktlinjer kring smittskydd.

Inom tandvården har vi omfattande hygienregler för att kunna hantera alla patienter, friska som sjuka. Att hantera smittorisker är en del av vår vardag men situationen med Covid-19 har gjort att vi tagit fram enklare förhållningsregler.

Är du sjuk, har symptom på övre luftvägsinfektion, halsont, snuva eller feber ska du inte besöka oss.  Har du tid bokad kan du boka om den genom att ringa kliniken eller skicka ett mail. Du är välkommen på din tid om du varit symtomfri i minst två dagar innan besöket.

Vi försöker minimera antalet personer som befinner sig i vårt väntrum samtidigt, och vi är tacksamma om du undviker att ta med dig sällskap vid ditt besök om det inte är absolut nödvändigt. När det gäller barn är det lämpligt att endast en följeslagare följer med  barnet.

Vi desinficerar regelbundet av ytor såsom dörrhandtag, kortterminaler och vattenkranar och vi tar inte i hand med patienter för närvarande.

Vi tillämpar de senaste nationella riktlinjerna för vårdhygien inom svensk tandvård och följer basala hygienrutiner. Det innefattar bland annat att vi vid behandling använder tillämplig skyddsutrustning samt att vi följer riktlinjer gällande handhygien.

Har du frågor om Coronaviruset kan du kontakta 113 13.

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss så fort som möjligt.